ממנים. אי אפשר איתם, ואי אפשר לסיים את התואר בפתוחה בלעדיהם. כשיש בחירה כולם תמיד חושבים שהם יגישו את האחרונים, דוחים ודוחים ובסוף שולחים לי לפתור להם… שזה מצויין לי, אבל אם בכל זאת אתם רוצים לדעת מה צריך לעשות בשביל לקבל ציונים גבוהים בממ"נים של האוניברסיטה הפתוחה, המשיכו לקרוא ושימו לב טוב טוב!
התוכן
נתחיל מדגשים בנוגע לתוכן. דבר ראשון, הטריק הזה במבחנים של לשפוך כללל מה שלמדת במטרה למלא את מספר העמודים הדרוש ושמשהו מזה יקלע למטרה? לא עובד פה. ממ"ן זה לא מבחן, וכיוון שהוא לא מתבצע על השעון המרצים מצפים לדיוק ומיקוד בתשובות. לכן בשביל לקבל ציון טוב צריך לענות בדיוק על השאלה שנשאלה, לא פחות ולא יותר.
דבר שני, אל תחפשו את התשובות עצמן בספר. כיוון שאתם יושבים בבית (או בבית קפה, או בספריה) וכותבים תשובה לממ"ן עם החומר פתוח מולכם, אתם יכולים להניח שהתשובות לשאלות לא כתובות שם במלואן ככה באורח קסם. השאלות ידרשו מכם לשלב בין הידע שרכשתם, להסביר איך תופעה אחת קשורה לתופעה אחרת, או ליישם מידע שלמדתם עם דוגמא אחת על מקרה אחר שיש עליו מידע בספר.
לדוגמא: למדתם בקורס על הרוח החדשה שבעקבות מלחמת העולם הראשונה ועל השינויים ביחסים בין מדינות שבהם היא התבטאה, ובנוסף ספר הלימוד מרחיב על שיטת המנדטים. אם כך, עשויה להיות שאלה כמו: מהי שיטת המנדטים וכיצד היא ביטאה את "הרוח החדשה" שלאחר מלחמת העולם הראשונה?
בתשובה אתם צריכים להסביר מהי שיטת המנדטים (את זה יש בחומר), ולהראות איך המאפיינים של שיטת המנדט מתאימים לרוח החדשה (גם על הרוח החדשה כתוב בחומר). זאת אומרת שאתם פשוט צריכים למצוא את חתיכות המידע הרלוונטי ולבנות מהן את התשובה: שיטת המנדט הייתה … ; שיטת המנדט התבססה על… ; עקרונות אלה של שיטת המנדט ביטאו לרוח החדשה שלאחר מלחה"ע השניה, משום ש… . אתם בעצם צריכים להראות מהלך מחשבתי, בדרך כלל מהלך מאד פשוט, שמחבר בין חלקי מידע שקיימים בספרים ובחוברות. חשוב מאד שהטענה בתשובה שלכם תתבסס על החומר שבספר מחד, ותבטא את ההבנה העצמאית שלכם מאידך.
ניסוח ומבנה
מאד מאד חשוב להתחיל את התשובה עם משפט שמראה שזו תשובה לשאלה. אם שואלים מהי שיטת המנדטים, התשובה צריכה להתחיל ב'שיטת המנדטים הייתה…." ולא ב"בשנת 1919 חבר הלאומים…". להתחלת התשובה במשפט שממוקד למענה על השאלה יש שתי פונקציות חשובות: הראשונה היא שזה ימקד אתכם להמשיך את המשפט באופן שיענה על השאלה כמו שצריך, והשניה היא שככה יהיה למתרגל הרבה יותר קל לראות שעניתם לעניין, או שלפחות השתדלתם.
אחרי שהבאתם תשובה ישירה לשאלה, במילים של השאלה באופן שלא משתמע לשתי פנים – אפשר לפרט, להרחיב, לנתח, להביא דעות לכאן ולכאן, הסתייגויות וכולי. דוגמא, התשובה לשאלה "מה היו התפיסות ודרכי הפעולה של התנועה הציונית ביחס ל"שאלה הערבית" לפני מהפכת "התורכים הצעירים" ואחריה?" תהיה בנויה כך: התפיסות ודרכי הפעולה של התנועה הציונית ביחס ל"שאלה הערבית" לפני מהפכת "התורכים הצעירים" היו (כך וכך…). אחרי מהפכת "התורכים הצעירים",התפיסות ודרכי הפעולה של התנועה הציונית ביחס ל"שאלה הערבית" היו (כאלה וכאלה). בנוסף, (כאן אתם יכולים להוסיף פירוט, הסתייגות, ניתוח, דעה, הסבר מדוע חל השינוי).
הצד הטכני
אין דרך יפה לומר את זה: צריך לקרוא טוב טוב את ההנחיות, מהתחלה עד הסוף, רצוי כמה פעמים, ולהיות בטוחים לגמרי לגמרי שאתם עונים על כל השאלות והסעיפים הנדרשים. אתם לא מתארים לעצמכם כמה נקודות אבדו וכמה דמעות זלגו על סעיפים ששכחו לענות עליהם, על שאלות שלא הבינו שהן נדרשות. זה שבממ"ן הקודם היתה בחירה 3 מתוך ארבע – לא אומר שגם בזה יש! יש שאלה עם סעיפים? תבדקו טוב טוב שעניתם על כל הסעיפים ולא פספסתם אחד! תשומת לב להנחיות תעזור לכם לענות על כל מה שצריך בלי פספוסים, ואולי גם 'להציל' אתכם מלבזבז זמן על שאלות שלא צריך.
עם זאת, ומבלי לגרוע בחשיבות של מעקב אחר ההנחיות, בדרך כלל החלק של ההנחיות שנוגע להיקף ועיצוב – פחות קריטי. לא אומרת להתעלם לגמרי, אבל אם בשביל לסיים לנמק את הטיעונים שלכם אתם צריכים לחרוג קצת מהמגבלה הכתובה – סיכוי אפסי שיורידו לכם על זה בציון. (על מחסור בנימוקים ודוגמאות לעומת זאת, בהחלט יכולים להוריד.)
מקווה שעזרתי, ואם בכל זאת אתם רוצים ללכת על בטוח ושאני אעשה עבורכם הכנת ממן בתשלום – שלחו לי מייל עם הממ"ן וכל החומר ואחזור אליכם בהקדם: dalit.krinsky@gmail.com
שלכם,
נינג'ה אקדמית