כותבים עבודה בנושא ניהול כיתה? ערכנו סקירת ספרות קצרה בנושא ומתוכה בחרנו שישה מאמרים מרכזיים בתחום. המאמרים מספקים רקע של הספרות מעשורים קודמים ועד היום, מציגים תוצאות מעניינות של מאמרים אמפיריים וגם כוללים המלצות במספר הקשרים.
מורים נדרשים להציג ולמפתח מגוון יכולות שמאפשרות למידה מוצלחת. מלבד הכרות מעמיקה עם תחומי הלימוד, מורים נדרשים לעסוק בתקשורת, לנווט מערכות יחסים בתוך ומחוץ לכיתה ולנהל אקלים כיתתי. ניהול כיתה הוא תהליך באמצעותו המורה מבטיח ששיעורים בכיתה מתרחשים בצורה חלקה. תהליך ניהול כיתה הוא חלק מהאקלים הכיתתי וכולל מניעה של התנהגות שמפריעה למהלך השיעור ותגובות אליה בעת שהיא מתרחשת. למרות שניהול כיתה הוא מרכיב מרכזי וחשוב למהלך שיעור תקין, מורים רבים מתקשים עימו, בין היתר כי הוראת מורים בנושא אינה מספיקה.
סינתזה קלאסית של נושא ניהול הכיתה
וולטר דוייל הוא חוקר חשוב בתחום החינוך בכלל וניהול כיתה בפרט. במאמר זה מ-1985 הוא מציג סינתזה של מחקרים בנושא ניהול כיתה, מפרט את המושגים העיקריים בנושא ומביא עצות פרקטיות שעולות מהמחקר. הסינתזה כוללת סיכום קצר של העבודות שהציבו את את הבסיס למחקר ואת המושגים העיקריים, כמו ניהול קבוצות ומסגרת הניהול האקולוגי. ההמלצות שמוצגות במאמר, כמו החשיבות של יצירת חוקי כיתה בתחילת השנה, רלוונטיות גם היום. פנו לסיכום הזה כדי להבין את הבסיס לתחום ולהנות מתימצות של היסטוריית המחקר.
Doyle, W. (1985). Recent Research on Classroom Management: Implications for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36(3), 31–35. doi:10.1177/002248718503600307
ניהול כיתה מפרספקטיבה של פסיכולוגיה
ניהול כיתה אינו רק תגובה לבעיות משמעת. המושג מתייחס לכלל התהליכים שיוצרים את האווירה הכיתתית, אווירה שנועדה לעודד למידה והתנהגות נאותה ולמנוע בעיות משמעת עוד לפני הופעתן. למחקר של ניהול כיתה יש פרספקטיבה פסיכולוגית ממנה עולות טכניקות מועילות כמו יצירת מבנה לשיעור, אכיפת חוקי כיתה וקביעת עונשים מראש. המאמר הזה כולל סקירה של הפן הפסיכולוגי ומציג סקר שנועד לבחון את השימוש בטכניקות שונות לניהול כיתה. החוקרים בדקו כיצד הטכניקות השונות מתאימות או לא מתאימות להמלצות מתחום הפסיכולוגיה.
Little, S. G., & Akin‐Little, A. (2008). Psychology's contributions to classroom management. Psychology in the Schools, 45(3), 227-234.
ניהול כיתה אפקטיבי יוצר עניין אצל התלמידים
במחקר הגדול והמקיף הבא הועברו שאלונים לתלמידים שהשתתפו בשיעורי מתמטיקה. החוקרים התעניינו אם ניהול כיתה מפחית את תחושת האוטונומיה שלהם וכיצד ניהול הכיתה משפיע על מידת העניין של התלמידים ועל המוטיבציה שלהם. באופן מעניין, החוקרים זיהו שתלמידים שהרגישו שהם תחת השגחה קפדנית הראו מידת עניין גבוהה יותר בנושא הנלמד. החוקרים הסיקו שמבנה משמעת ברור וצפוי בכיתה מעודד תחושות כמו הצלחה ותחושת הישגיות בקרב התלמידים.
Mareike Kunter; Jürgen Baumert; Olaf Köller (2007). Effective classroom management and the development of subject-related interest. Learning and Instruction, 17(5), 494–509.
ניהול כיתה הוא רכיב של אקלים כיתתי
מי שביקר במספר כיתות בוודאי הבחין שלכל כיתה יש "תחושה" משלה, אם כי לא קל להמשיג את ההבדלים האלו. התחושה הזאת היא האקלים הכיתתי, מושג שמתאר את כלל הסביבה בכיתה כולל הסביבה הפיזית, החברתית והרגשית. כשכותבים על ניהול כיתה כדאי להתייחס לתחום האקלים הכיתתי בגלל הקשר ההדדי בין התחומים – אקלים כיתתי נובע מניהול כיתה ואף משפיע עליו. המאמר הבא שואף להבהיר מושגים מרכזיים שקשורים לאקלים כיתתי. החוקרים בוחנים את הספרות בנושא אקלים כיתתי ומחלקים את האקלים הכיתתי לרכיבים: רכיב אקדמי, רכיב ניהולי ורכיב רגשי. הם מתארים כל אחד מהתחומים ומרחיבים על נושא הסביבה הרגשית. למאמר הזה יש סיכום בעברית, פשוט לחצו על ההפניה:
זה המקום לציין שכשאתם בוחרים מאמרים לעבודה – כדאי מאד לבחור מאמרים שמישהו כבר סיכם בעברית, זה חוסך המון מאמץ. באתר סיכומים יש מלא סיכומים טובים מאד בהמון תחומים ונושאים, לרבות סיכומי מאמרים בנושא ניהול כיתה.
ניהול כיתה אפקטיבי בגישת הניהול החיובי
כמעט כל המורים הם מומחים בתחום הלימוד שהם מלמדים, אבל מעט מההשכלה של מורים מוקדש לטכניקות משמעת ולטכניקות ניהול כיתה. כתוצאה מכך, סקרים מראים שבין שליש לחצי מהמורים מדווחים על קשיים במשמעת כיתתית. במאמר הבא החוקרת מגבשת המלצות מעשיות למורים, מתוך גישת הניהול החיובי. היא מתמקדת ביצירת אקלים כיתתי חיובי, שמעודד למידה ומעלה מוטיבציה של תלמידים. תוך כדי הבדלה בין מרכיבי משמעת למרכיבי ענישה, היא מביאה המלצות ממגוון חוקרים בתחום לשיטות ניהול התנהגות תלמידים, יצירת מודל חיובי, תגובות לטעויות ועוד. היא מתייחסת גם לתחום האקלים הכיתתי וליצירת מוטיבציה ללמידה.
Sieberer-Nagler, Katharina (2015). Effective Classroom-Management & Positive Teaching. English Language Teaching, 9(1), 163–. doi:10.5539/elt.v9n1p163
טכניקות לניהול כיתה מגוונת תרבותית
בסביבות עירוניות המורים מתמודדים עם כיתות בעלות מגוון אנושי רחב: התלמידים מגיעים עם שפע שפות, מוצאים, דתות ויכולות. בתי ספר עם מגוון אנושי מציבים אתגרים והזדמנויות מיוחדות למורים בתחום הניהול הכיתתי ובכלל. במאמר זה, החוקרים כותבים על גישות לניהול כיתה של שני מורים מבתי ספר עם מגוון תרבותי. לאחר סקירת ספרות קצרה על ניהול כיתה בהקשר של מגוון תרבותי, הם מציגים את מקרי הבוחן ומתוכם מזהים עקרונות שמנחים את המורים: הבנה של מושגי השיוויון וההגינות, הבנת מבני הכוח בתוך קהילת התלמידים, טכניקות להבין את עולם התלמידים בעצמם ויצירה של סביבה קהילתית בבית הספר.
Milner, H. R.; Tenore, F. B. (2010). Classroom Management in Diverse Classrooms. Urban Education, 45(5), 560–603. doi:10.1177/0042085910377290
צריכים עוד מאמרים בנושא ניהול כיתה? קבלו טיפ של נינג'ות:
איתור מאמרים הוא חלק משמעותי מכתיבת עבודה. אפשר לקצר את התהליך אם נשתמש בעבודות של סטודנטים, שכבר סיכמו את הנושא, איתרו את המאמרים המרכזיים – וכל זה בעברית, שהיא מהירה וקלה לקריאה. כאן למשל תוכלו למצוא עבודות סמינריונית בנושא ניהול כיתה מאתר סמינריון Seminarion.co.il, שמכילות רשימות ביבליוגרפיות וגם סקירות ספרות שיכולות מאד לעזור לכם.
וברור שאם אתם צריכים עזרה במציאת מאמרים או סיכום מאמרים שלא מצאתם סיכום שלהם – הנינג'ה כאן בשבילכם! אתם מוזמנים לשלוח לי את המאמרים במייל ואסכם לכם (שירות בתשלום). ואם מצאתם כבר מלא מאמרים אבל אתם פשוט לא יכולים כרגע לכתוב את העבודה – שלחו לי במייל את החומר וההנחיות ותקבלו הצעת מחיר. dalit.krinsky@gmail.com זה המייל, אני עונה מהר.
נשתמע,
דלית