ניתוח סרטים לעבודות אקדמיות

ניתוח סרט זהו כלי שמשמש בתחומי לימוד רבים, לא רק לימודי קולנוע ותקשורת. כמובן, כל סטודנט לקולנוע צריך להגיש ניתוח סרט לקורס מבע קולנועי, בדרך כלל בתחילת הדרך המרצים בוחרים להתמקד בקלאסיקות וותיקות והסטודנטים מקבלים משימות ניתוח הסרט 12 המושבעים, ניתוח הסרט נהג מונית, ניתוח הסרט הסנדק, ניתוח הסרט מטריקס, ניתוח סרטי דיסני וכדומה. בהמשך ולפי נושאי הלימוד מנתחים גם סרטים חדשים יותר, סרטי שוליים וקולנוע עצמאי. כיום כיוון שעולם סדרות הטלויזיה התפתח מבחינת כמות ואיכות, פעמים רבות גם עושים ניתוח סדרה.

בקורסים על קולנוע ישראלי מבקשים מן הסתם לנתח סרט ישראלי, בדרך כלל מנתחים סרטים כאלה בהקשר של תקופה או תופעה בחברה הישראלית. אחד הנושאים הנפוצים בקולנוע ישראלי הוא צבא ומלחמות ולכן סטודנטים רבים יצטרכו להגיש עבודות עם ניתוח הסרט בופור, ניתוח הסרט הוא הלך בשדות, ניתוח הסרט אפס ביחסי אנוש, ועוד.

עם זאת פעמים רבות סטודנטים מתבקשים להגיש ניתוח פסיכולוגי של סרטים במקצועות כמו פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, ובלא מעט קורסים משתמשים בניתוח סרטים על חינוך בשביל לחדד ולהעמיק הבנה של גישות מסויימות, למשל ניתוח הסרט בחזית הכיתה שמספק נקודת מבט של תלמיד עם מוגבלות וניתוח הסרט ללכת שבי אחריו שמעלה סוגיות חינוכיות רבות על קונפורמה ושינוי ועל יחסי מורה-תלמיד.

בנוסף, ניתוח סרטים הוא כלי שמשמש בכתיבת עבודות סמינריוניות בתחומים שונים, גם כניתוח של יצירה כשלעצמה אך גם משום שהוא מאפשר לחקור כיצד תופעות שונות נתפסות בתרבות ההמונים ובאומנות.

ניתוח סרטים – משימה כיפית לכאורה… האמנם?

יש סטודנטים שברגע הראשון ניתוח סרט נשמע להם כמו משימה קלה ומהנה – מי לא אוהבת לצפות בסרט באמתלה לימודית? אז צריך לכתוב עליו כמה מילים, כמה קשה זה יכול להיות? האמת היא שמאוד. קודם כל לא לכל אחד יש נטייה טבעית לניתוח של יצירות. זה לא עניין של אינטיליגנציה, זה פשוט כמו שלא לכל אחד יש נטייה לסטטיסטיקה.

בדרך כלל לא די בצפייה אחת. אחר צפייה ראשונית יש לצפות שוב ולעצור, לעבור קדימה ואחורה בסרט בשביל לחפש דוגמאות ותמיכות בטיעונים שלכם. לפעמים צריך לעשות רק ניתוח סצינה אחת,ואז מגלים בדרך הקשה שניתוח סצנה אחת יכול להתפרש על עמודים שלמים.

זה לוקח המון זמן וריכוז גבוה לאורך זמן כדי להצליח במשימה. בנוסף, אחת התופעות המצערות ביותר מניתוח סרטים היא שהסרט שמנתחים הופך להיות שנוא ומאוס אפילו אם פעם הוא היה הסרט האהוב עליך ביותר.

 

על מה לשים דגש בניתוח סרטים?

התשובה כאן מורכבת משום שזה תלוי מאד בהקשר ובמשימה. ניתוח סרט לעבודת סמינריון או ניתוח סרט לתזה ייעשה בהתאם לשאלת המחקר של העבודה, ויכול להיות שונה מאד בין עבודה לעבודה. לעתים ישנה מטלת ניתוח סרט קולנוע שבה מצויינים במפורש הקריטריונים לניתוח והמבנה הרצוי.

בהיבט של מבע קולנועי ניתוח סרט יצטרך להתמקד באלמנטים חזותיים וקוליים – מה נראה על המסך, זוויות צילום, אורך של שוטים, חשיפה וכו'; סאונד – מתוך הסיפור או מחוץ לסיפור, וכו'. כל הפרטים הללו, שאינם חלק מהתוכן המדובר, מביעים מסרים ורעיונות – לכן קוראים לזה מבע קולנועי, וכסטודנטים אתם נדרשים להפגין את היכולת לפענח את המסרים האלה.

במקום לאכול סרט – תנו לנינג'ה לנתח אותו

למרות הקושי, ניתוח סרטים לסטודנטים זה אחד מסוגי העבודות האהובים עלי. ואמנם אין הנינג'ה מעידה על עיסתה, אבל למרצים של הסטודנטים שאני עוזרת להם כן מותר – ופעם אחר פעם הם מרעיפים על הניתוחים ערימות של שבחים וציונים מחמיאים מאד. אז בגדול מדובר ב-WIN-WIN כפול ומכופל.

שלכם,

דלית.

 

צריכים ניתוח סרט?

פשוט שלחו לי במייל dalit.krinsky@gmail.com או כאן בטופס את כל ההנחיות לניתוח (כולל איזה סרט מנתחים), ואחזור אליכם בהקדם עם הצעת מחיר.

 







    יש לכם שאלות?

    דברו איתי.

    אשמח לעזור לכם בכל סוגי המטלות והעבודות