סטודנטים רבים כשהם מגיעים לשלב שהם צריכים לכתוב עבודה סמינריונית בחינוך נתקלים בקושי בבחירת הנושא לעבודה. אכן, בחירת הנושא היא שלב חשוב בכתיבת העבודה כיוון שלבחירה נכונה של נושא יש השלכות להמשך העבודה: בחירה של נושא טוב תהפוך את העבודה לקלה יותר, ואילו בחירה של נושא פחות טוב עשויה להקשות בהמשך על הכתיבה ואפילו להפוך את הכתיבה לבלתי אפשרית במקרים מסויימים. דבר נוסף שמקשה על בחירת הנושא הוא שהרבה סטודנטים מאמינים שצריך לבחור נושא שמעניין אותם, אבל הנושאים שמעניינים אותם הם לא בהכרח נושאים שאפשר או שקל לכתוב עליהם עבודה סמינריונית. אז איך באמת בוחרים נושא לעבודה סמינריונית בחינוך?
הדרך הכי טובה לקבל רעיונות לנושא לעבודה בחינוך – עיון בנושאי עבודות שכבר הוגשו
הדרך הכי טובה לבחור נושא לעבודה סמינריונית היא לבדוק רשימות של נושאי עבודות שכבר הוגשו. מדוע זאת הדרך הכי טובה?
1. נושאים שכבר אושרו על ידי מנחים
בבדיקה של רשימות של עבודות שכבר הוגשו אתם מקבלים רק נושאים שאושרו כבר על ידי המנחים של אותן עבודות, וכך אתם חוסרים שלב ארוך ומייגע של בחירת נושא שלא אושר על ידי המרצה, קבלת הערות, תיקון, וחוזר חלילה. שלב זה יכול לקחת זמן רב מכיוון שלא כל המרצים מגיבים מהר למייל, ולא תמיד נותנים הנחיות מספיק ברורות לתיקון. לכן, בצורה זו אתם יכולים להיתקע עם שלב בחירת הנושא הרבה מאוד זמן, זמן יקר שהייתם יכולים כבר להשקיע בהתקדמות בעבודה עצמה.
2. נושאים שכבר נכתבו עליהן עבודות בהצלחה
גם אישור המנחה לא בהכרח אומר שהנושא טוב ושקל לכתוב עליו עבודה. לפעמים המנחה יאשר נושא כי הנושא תקין, אבל זה לא בהכרח אומר שהכתיבה תהיה קלה. לעתים, גם לאחר אישור הנושא על ידי המרצה, הסטודנטים מתחילים לכתוב את העבודה ונתקלים בקשיים שמאלצים אותם לבקש אישור להחליף או לשנות את הנושא. כשאתם מסתכלים על עבודות שכבר הוגשו, הנושאים הם כבר אחרי התהליך הזה, כלומר מדובר כבר בנושא המשופר שהסטודנטים הגיעו אליו אחרי שעות רבות ולפעמים שבועות של עבודה קשה.
3. נושאים שיש עליהם מספיק חומר
אם הסטודנטים כבר הגישו את העבודה, זאת אומרת שהיה להם מספיק חומר לכתוב אותה מלכתחילה. לכן כשאתם בוחרים נושא מרשימת עבודות שכבר הוגשו אתם יכולים להיות בטוחים שמדובר בנושא שיש עליו מספיק חומר. ואפילו יותר מזה. כשאתם בוחרים מתוך רשימה של נושאים שכבר הוגשו תוכלו לגשת לעבודה עצמה ולעיין ברשימה הביבליוגרפית שלה, וכך למצוא מקורות רלוונטיים לעבודה שלכם.
4. נושאים שיש לגביהם דוגמאות
אם בחרתם מתוך נושאים של עבודות שכבר הוגשו, זה אומר שיש כבר דוגמאות לעבודות בנושא, וזה יכול לעזור בשלבים שונים של העבודה כגון עיון בתוכן העניינים של העבודה כדי לקבל רעיונות לראשי פרקים ועוד.
אלו הסיבות שלדעתי הדרך הטובה ביותר לבחור נושא היא לעיין ברשימות של עבודות שכבר הוגשו.
איך משיגים רשימות של עבודות שכבר הוגשו?
החדשות הטובות הן שקל מאוד להשיג רשימות של עבודות סמינריונית בחינוך שכבר הוגשו. הדרך הנוחה ביותר לעיון ברשימות של עבודות סמינריוניות שכבר הוגשו היא במאגרי עבודות סמינריוניות. לדוגמא:
עיון קצר ברשימות האלה מעלה שהנושאים של העבודות מאוד עוזרים לבחור נושא לעבודה סמינריונית. לדוגמא, במאגר סמינריון מצאתי את הנושאים הבאים
- השפעת אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא לתלמידים בעלי לקות למידה
- השפעת אלימות בני נוער כלפי מורים בבית הספר על תחושת הביטחון של המורה
- הבדלים מגדריים בפתרון סדרה חשבונית בבית ספר התיכון
- הקשר בין רמת המעורבות של הורים בבית הספר לבין רמת השחיקה של מורים
- התמודדות של מורים להעלאת המוטיבציה ללמידה אצל נוער בסיכון
- תפיסת הדימוי העצמי של המתבגרים בקרב מורים עקב תופעת הבריונות במרחב המקוון
במאגר ספיטבול מצאתי את הנושאים הבאים:
- עמדות מורים בבתי ספר יסודיים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות
- הפרעות חרדה בקרב ילדים: גורמי סיכון וגורמי הגנה
- עמדות מורים כלפי תכניות תקשוב
- קשיים וגורמים המשפיעים על התמודדות המשפחות לילדים עם הפרעת ADHD
- השפעת פעילות לימוד מטעויות על הישגים בתרגילי שברים
- חשיבות הספורט בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים
ואלו רק דוגמאות. באתרים עצמם תוכלו למצוא הרבה יותר דוגמאות ורעיונות. תוכלו פשוט לדפדף ולדפדף עד שתמצאו רעיון שמתאים לכם. ניתן לראות שהעיון ברשימות עוזר מאוד לבחור נושא.
באתר ספיטבול יש פיצ'ר שעוזר אפילו יותר: אפשר לבחור גם איזה סוג עבודה סמינריונית אנחנו רוצים. לדוגמא, אם אנחנו רוצים לכתוב עבודה כמותית, נוכל לעיין ברשימות של עבודות סמינריוניות כמותיות בחינוך. איך עושים את זה? בדף של עבודות סמינריוניות בחינוך פשוט בוחרים באפשרות של עבודות סמינריוניות כמותיות בתפריט מצד ימין:
ואז נקבל רשימה רק של עבודות סמינריוניות כמותיות. באופן דומה, אם אנחנו רוצים רעיונות לעבודה סמינריונית איכותנית בחינוך, כל מה שצריך לעשות זה פשוט לבחור את האפשרות של עבודות סמינריוניות איכותניות בחינוך, ונקבל רשימה של עבודות סמינריוניות איכותניות בחינוך. כנ"ל לגבי עבודות עיוניות. אם אנחנו מחפשים רעיונות לעבודה סמינריונית תיאורטית, נוכל לבחור באפשרות של עבודות סמינריוניות עיוניות בחינוך, ולקבל רשימה של רעיונות.
איך בוחרים את הנושא באמצעות הרשימה?
לאחר העיון ברשימות תוכלו לבחור נושא שאתם מתחברים אליו ושמתאים לנושא הקורס שלכם. אז עומדות בפניכם שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא לאמץ את הנושא כפי שהוא. באפשרות זו אתם פשוט לוקחים את נושא העבודה ומציעים אותו כמו שהוא למרצה. אם תקבלו אישור, תוכלו לכתוב עבודה באותו נושא. אפשרות שנייה היא לשנות מעט את הנושא.
לדוגמא, אם בחרנו בנושא "עמדות מורים בבתי ספר יסודיים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות", נוכל לשנות אותו קצת לנושא "עמדות מורים בבתי ספר תיכוניים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות". אמנם מדובר בשינוי קטן, אבל זה עדיין נושא שונה כי האוכלוסייה שונה (מורים בבית ספר יסודי לעומת מורים בבית ספר תיכון). כך הנושא יהיה מקורי משלכם.
דוגמא נוספת, אם בחרנו בנושא "הקשר בין רמת המעורבות של הורים בבית הספר לבין רמת השחיקה של מורים", נוכל לשנות אותו ל"הקשר בין רמת המעורבות של הורים בבית הספר לבין רמת המוטיבציה של מורים". שוב, אמנם השינוי הוא קטן אבל מדובר במשתנה אחר (שחיקה לעומת מוטיבציה) ולכן שוב, מדובר בנושא מקורי שלכם. בדרך זו תוכלו להשתמש ברשימת הרעיונות ולשנות או להתאים אותה קצת לנושאי הקורס הספציפי שבו אתם לומדים.
לסיכום
מניסיוני סטודנטים שבחרו נושאים לעבודה על ידי עיון ברשימות של נושאים של עבודות שכבר הוגשו קיבלו מהר יותר אישור על הנושא, והיה להם קל יותר בכתיבת העבודה לאחר מכן. לאחר שתקבלו אישור על הנושא, פנו אלי לכתיבת העבודה עצמה.